۱۳۹۱/۰۸/۰۸

خرید اول ماه






همیشه اول ماه میرم از یک سوپرمارکت بزرگ که همه چیز داره خرید ماهم رو انجام میدم. چندتا حسن داره: لازم نیست هر روز برم خرید، اجناس تازه و جدید هستند، به خاطر اینکه قیمت هر جنسی پایین تر از مغازه ی معمولیه در کل سود میکنم، به ازای هر 25000 لیره یک امتیاز می گیرم که وقتی 100 امتیاز جمع شد می توانم 50000 لیره مجانی خرید کنم. مدتها بود می خواستم قیمت بعضی اجناس رو بنویسم تا بتوانید با قیمت ها در ایران مقایسه کنید.
توجه داشته باشید رشد غیرمعقول قیمت دلار باعث شده تصور کنید اینجا همه چیز خیلی گران است، اما قیمت خیلی از اجناس در اینجا نسبت به درآمد مردم و قیمت تمام شده ی محصول از ایران ارزان تر است.
قیمت محصولات مربوط به تاریخ 28 اکتبر 2012 معادل 7 آبان 91
محصول
قیمت به لیره
معادل دلاری
معادل تومان با نرخ تبادل 2500
کدو (1ک)
1450
0.96
2416
بادمجان
600
0.4
1000
پرتقال شیرین 1
1995
1.33
3325
لیمو ترش اعلا
2250
1.5
3750
کرفس
6000
4
10000
قارچ تازه فله
17000
11.3
28333
هویج
1750
1.16
2916
پیاز سفید
1450
0.96
2416
کاهو
1250
0.83
2083
سیب سبز گالا (فرانسوی)
2000
1.33
3333
گوجه فرنگی اعلا
1700
1.13
2833
خیار معمولی
1500
1
2500
سیب زمینی متوسط
1450
0.96
2416
ماست محلی سطل کوچک
3990
2.66
6650
کنسرو نخودسبز بزرگ
3450
2.3
5750
پنیر فتا 100 گ
1800
1.2
3000
خامه 100 گ
1450
0.96
2416
پنیر مثلثی (جعبه گرد)
2150
1.43
3583
کنسرو ماهی تن
2650
1.76
4416
روغن مایع 1.8ل
6650
4.43
11083
پوشک بچه 56 تایی پمپرز
22250
14.83
37083
پودر رختشویی آریال 6ک
26000
17.33
43333
دستمال کاغذی 500برگ
3000
2
5000
1- پرتقال در فصلش هر سه کیلو هزار لیره بود یعنی 1600 تومان
توضیح:
قیمتها نسبت به گذشته بالا رفته، محصولات بهداشتی عموما خارجی است و گران است.
به علت نبود نظارت قیمت واحد در لبنان وجود ندارد. پس امکان ارزان یا گرانتر بودن کالا وجود دارد.
این لیست به روز خواهد شد
دوا و دکتر در این لیست نیومده تا استرس کمتری به خواننده وارد شود!

۱۳۹۱/۰۸/۰۲

شیعیان لبنان

دوستی سوالاتی مطرح کردند که دیدم جالب است و جواب آنها می تواند برای بقیه دوستان هم جالب باشد:
چه آداب و رسومی در بین شیعیان لبنان وجود داره که آنها اینقدر معتقد و قوی به نظر میرسند ، مثلا میخواهم بدونم در زندگی روزمره چه مسائل و نکاتی را رعایت میکنند ، همچنین در تربیت فرزند ،یا در مراسم مذهبی، یا خیلی مسائل دیگه ، چه چیزهایی در زندگی دغدغشون هست؟ سیدحسن نصرالله و خانواده اش هم در بین مردم زندگی می کنند ؟ مراوداتشون با مردم(مردم شیعه و طرفدار حزب الله) در چه حدیه؟شیعیان لبنان (حزب الله) معمولا چه برنامه هایی دارند برای پیشرفت های اعتقادی و مذهبی خودشون یا خانواده ها یا فرزندانشون؟

شناخت یک ملت نیاز به علم مردم شناسی و تدبر عمیق در تاریخ آنان دارد و حتی در چند کتاب هم نمی توان مردمی را شناخت. لبنانی ها عموما مردمانی فقیر و کشاورز در جنوب سلطنت عثمانی بودند و مسیحیان آن که از حمایت فرانسه و امریکا و روسیه برخوردار بودند توانستند تجارت منطقه ای بر قرار کنند و ثروت و به تبع آن قدرت را برای خود به ارمغان آورند. زندگی سخت مردمان جنوب و شمال که عمدتا شیعیان بودند و در حکومت عثمانی جایگاهی نداشتند باعث شد تا روحیه ی آنان سخت و مقاوم شود. آنان فقط منبع تهیه ی گندم و جو و غلات برای ارتش عثمانی بوده و باید با پرداخت خراج و اعزام جوانان به ارتش، به دولت عثمانی خدمت می کردند. جغرافیای لبنان و زمستان های سخت شمال و تابستانهای گرم بیروت و جنوب و کشاورزی در هوای شرجی و گرم، مردمان لبنان را آبدیده کرد. مردمان شمالی به تبع آب و هوای کوهستانی روحیه ی سخت و خشنی دارند درحالیکه ساحل نشینان خوش رو و خوش اخلاق هستند. لبنانی ها از دیرباز در سختی های مختلف بودند اما به جای ناامیدی و بیکار نشستن و غر زدن، همیشه در عینِ نداری، خوش و پرکار بودند. با تغییرات سیاسی منطقه ای و تاسیس دولت غیرقانونی اسراییل و اشغال فلسطین، لبنان در منطقه جایگاه ویژه ای پیدا کرد. بندر حیفا تعطیل شده بود و تجارت از راه لبنان انجام می شد. لبنان تبدیل شد به قطب اقتصادی توریستی خاورمیانه. دشمنی های اسراییل و اقدامات فلسطینی های پناهنده در لبنان باعث هجوم اسراییل به لبنان شد. آن رژیم نژاد پرست در لبنان دست به ظلم و ستم زیادی زد و زمینهای مردم را خراب می کرد و مجبورشان می کرد مایحتاجشان را از اسراییل تامین کنند. حکم علمای شیعه مبنی بر مبارزه با ظالمان جوانان را به مبارزه واداشت. نیروهای غیر مسلمان و کمونیست ها هم در این میان نقش داشتند اما نقش شیعه به دلیل آنکه دشمن در مناطق آنها بود پر رنگ تر بود. قوت لبنانی ها در تعصب و یکپارچگی طایفگی آنهاست. البته شاید شیعیان از بقیه طوائف بیشتر دچار چند دستگی بوده و باشند. مثلا در جنگهای مختلف در هر دو جبهه شیعه وجود داشت. شیعیان کمونیست از خود کمونیستها هم در عقیده ی خود راسخ تر بودند. شیعیان مزدور اسراییل هم شاید از خود اسراییلی ها بیشتر ستم می کردند.
 لبنانی ها فوت و فن خاصی در تربیت بچه ها ندارند جز اینکه تعداد بچه زیاد است و کاری به بچه ندارند و بچه بطور طبیعی و قوی در میدان رقابت زندگی رشد می کند. لبنانی ها که شاید قدمت تشیعشان از ایرانی ها بیشتر باشد خیلی هایشان به اندازه ی ایرانی ها به ظواهر دین اهمیت نمی دهند. تا سالها قبل حتی بسیاری از خانواده های علما فیلم و سریالهای مصری نامناسب تماشا می کردند و حتی امروزه دختر یک عالم دینی ممکن است بی حجاب باشد. اما برعکسِ برخی از ایرانیان که اگر وارد جمعی سنی یا مسیحی شوند، خجالت می کشند یا می ترسند،‌ روی مسمان بودن و بخصوص شیعه بودنشان خیلی تعصب دارند. بعد از پیروزی انقلاب و توجه شیعیان به ایران و سفر آنها برای زیارت و درس خواندن در ایران و همچنین کمکهای فرهنگی ایران به لبنان وضع دینی مردم هم بسیار بهتر شده و خیلی ها توجهات دینی شیعی پیدا کرده اند.
به جهت آنکه از قدیم دولت به شیعیان و مناطق آنان توجه نداشت دغدغه های اصلی شیعیان حفظ امنیت مناطق خود و آب و برق و امرار معاش بوده است. هنوز مشکل بی برقی و بی آبی و زباله های خیابان، مناطق شیعه را آزار می دهد.
سید حسن نصر الله مانند بقیه یک جایی در همین ضاحیه است. خیلی از رهبران حزب الله خانه شان مشخص است. خانه ی پدر سید حسن هم همینجاست، برادرش هم که از مسئولین امل است همینجاها باید باشد. خیلی ها دختر و نوه های ایشون رو می شناسند. ایشون فقط به جهت امنیتی دیگر نمی تواند بین مردم ظاهر شود. از رهبران خودفروخته ی بی غیرت عربی گرفته تا اسراییل و امریکا و شیعیان ضد حزب الله و وهابی ها و القاعده و سلفی ها اگر دستشان به این سید برسد همان کاری را می کنند که با اجداد مطهرش کردند.
اما این سید یارانی بیش از ۷۲ تن دارد و بسیاری از شیعیان حاضرند جان خود را برای او فدا کنند.
برنامه های فرهنگی مساجد و شبکه های اسلامی محدود به حزب الله نیست و شبکه های وابسته به مراجع شیعه و موسسات اسلامی شیعه و مدارس اسلامی همگی سعی در نشر و ارتقای فرهنگ شیعه دارند. مراسم محرم که بسیار پرشور و مورد توجه است و اعیاد دینی در لبنان با فعالیت های مردم و این موسسات جلوه و نمود دارد وگرنه لبنان کشوری نیست که از تلوزیونها و ادارات آن متوجه یک مناسبت مذهبی شوید.

۱۳۹۱/۰۸/۰۱

احترام مرده واجب است


یکی از دوستان می گفت رفتم پایین منزل از فروشگاه خرید کنم. دیدم کرکره تا نصفه پایین است. داخل که شدم کرکره را بست. وقتی خواستم حساب کنم پول خرد نداشت. گفتم من از میوه فروشی روبرو هم می خواهم خرید کنم برایت پول خرد می آورم. کرکره را بالا کشید و من بیرون رفتم. دوباره کرکره را پایین کشید. ميوه فروشي هم با اينكه چند نفر بيرون بودند و درحال انتخاب ميوه، ولی كركره اش پایین بود. میوه را می گرفت، کرکره را کمی بالا می زد و میرفت داخل و بقیه پول را می آورد. خرید کردم. دوباره که برگشتم به مغازه تا پولش را بدهم باز هم کرکره پایین بود و برایم بالا داد تا داخل شدم. گفتم چه خبر است؟ گفت جنازه می آورند. گفتم خب چرا کرکره ها را پایین می دهید. گفت به احترام مرده و صاحبان عزا کرکره را به نشانه ی همدردی پایین می کشیم تا نشان دهیم به احترام آنان دست از کار کشیده ایم.
حرکت خیلی جالبی بود که شیعیان کنار قبرستان در ضاحیه انجام می دهند.
اما پریروز شورشیان مستقبل و عربهایی که شورشیان مخالف اسد هستند هنوز تشییع جنازه تمام نشده شورش و بلوا راه انداختند و به دفتر نخست وزیری حمله کردند. جالب است که آنها ادعا می کنند شیعیان آدمهای بی فرهنگی هستند اما با کنار هم گذاشتن این دو برخورد می توان به واقعیت پی برد.

۱۳۹۱/۰۷/۲۹

لبنانی ها رو به قدس نماز می خوانند

لبنانی ها رو به بیت المقدس نماز میخونن!!
این یک واقعیت است که دیشب متوجه آن شدم. در پایان علت آن را توضیح می دهم اما با هم، نوع ادبیات افراد و جهات مختلف رو درباره ی این مساله پیش بینی می کنیم:

ادبیات اسراییل: ما موفق شدیم با عملیات تهدید و ترور، ائمه ی مسلمانان را مجبور کنیم رو به ما نماز بخوانند!
ادبیات امریکا: نماز خواندن لبنانی ها ریشه در برنامه های ایران و محور شرارت در نشر تروریسم در خاورمیانه دارد و ما آن را محکوم می کنیم.
ادبیات فرانسه: کلا نماز خواندن ممنوع است. این یکی از مظاهر نشر مذهب است و در دنیای آزاد باید جلوی این حرکتهای ضد دموکراسی گرفته شود.
ادبیات انگلیس: بگذارید هر طرفی می خواهند نماز بخوانند، تا وقتی به منافع بریطانیای کبیر ضرری نمی رساند اشکالی ندارد.
ادبیات چین: ما هر قطعنامه ای را که برضد این جریان تصویب شود وتو می کنیم. پس مهر و تسبیح و سجاده های ما رو کی بیاد بخره؟
ادبیات روسیه: ما اجازه نمی دهیم کسی به منافع تاریخی ما با اعراب لطمه بزند.
ادبیات ترکیه: ما به شورشیا دستور دادیم در زمان نماز کسی رو سر نبرند. قبل سر بریدن هم آب بدهند!
ادبیات قطر: ما 600 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم تا سال 2024 قبله ای که در دوحه می سازیم رو جایگزین قبله های قبلی کنیم.
ادبیات امارات: ضمن محکوم کردن اشغال جزایر اماراتی در خلیج ع.رب.ی توسط اشغالگران فارسی، پیشنهاد می کنیم قبله همان بیت المقدس باشد تا رو به محل زندگی امامان رافضی های ایرانی نماز نخوانیم.
ادبیات آقای اوباما: تندروهای اسلامگرای ایرانی در این قضیه دست دارند. ما با روی باز حاضریم در این قضیه با آنان مذاکره کنیم. (خطاب به وزیردفاع: لشکر زرهی هفتم رو آماده ارسال کنید، نیروهای مارینز تو خلیج فارس آماده ی درگیری باشند و پایگاه های بحرین و قطر هم های آلرت باشن آماده باش صد درصد- ، نیروها در پایگاههای عراق و افغانستان و آذربایجان و ترکیه هم آماده اعزام بشن. موشکهای کروز هم آماده شلیک بشن. اینم کیف رمز موشکها.)
ادبیات جرس: پول حرامی که از حلقوم ما بیرون کشیده و به لبنان می دادند آنان را منحرف کرد.
ادبیات سبزی: بیا! حالا هی پول بدین لبنان! مملکت خودمون اینهمه گشنه داره! پول میدن به این لبنانی ها که معلوم نیست مسلمونن یا یهودی!
ادبیات صدا و سیما: صحنه ی چریدن یک بز در علفزار با خانواده اش! (نادیده گرفتن اخبار عالم)
ادبیات کیهان: برادران لبنانی فقط رو به کعبه نماز می خوانند. بزودی دهان یاوه گویان را می بندیم.
ادبیات سلفی طالبان: مگر لبنانی ها نماز می خوانند؟ حتی اگر نماز بخونن خونشون حلاله چون عمو امریکا گفته!
ادبیات جریان انحرافی: دکتر ا.ر.م هم از اول معتقد بود باید با اسراییل دوست باشیم و قبله را از انحرافات تاریخی تصحیح کنیم.
ادبیات آقای ا.ر.م: مدیریت ایرانی توان مدیریت جهانی دارد. یعنی کاری که پیامبران بزرگ هم نتوانستند آن را انجام دهند. ما توانستیم برای مرحله ی اول قبله را در منطقه ی لبنان تغییر بدهیم تا قدرت مدیریت خود را به دنیا نشان دهیم. با این کار هم به اسراییل نشان دادیم که چقدر اونها رو دوست داریم و هم توانستیم وحدت بین مسلمانان و یهودیان رو به اثبات برسونیم. قرار هست من همراه دو سه تا از این خانومای بازیگر فرهیخته و چیز فهم برویم قدس برای بررسی میدانی موضوع و نتایج اون رو هم بعد از حدود 9 ماه با هم خواهیم دید.
ادبیات آقای توکلی: مدارک مختلفی وجود دارد که نشان می دهد محاسبات غلط و برنامه های کارشناسی نشده، آنان را به این روز انداخته و میلیاردها دلار ضرر به مملکتشون وارد کرده.
ادبیات آقای حسن عباسی: باید از دید استراتژیک به این قضیه نگریست. به نظر من این اثر فیلم های هالیوودی و تاثیر سبک زندگی امریکایی و هژمونی فرهنگ غربی در مردم لبنان است. اونها بحث تهاجم فرهنگی رو جدی نگرفتند و همانطور که اسلام ستیز بزرگ امریکایی تری جونز گفته بود که باید پارادایم های فکری مسلمانان را منحرف کرد، مسلمین لبنان در این فتنه گرفتار شدند.
ادبیات آقای حداد عادل: مردمان عزیز لبنان بسیار فهمیده و فرهیخته هستند و این حرکت نماد استقلال آنان از وابستگی های فکری و سیاسی است.
ادبیات آقای علی مطهری: اینکه یه عده طوری عمل کنند که آدم احساس کنه جهت قبله داره یه قضیه ی امنیتی میشه درست نیست. نماینده باید آزاد باشه تو تصمیم گیری هاش. هی نگید منویات ولی فقیه!
ادبیات آقای احمدی نژاد: هی گفتن اگه اینا بیان قبله رو عوض می کنن. بابا ما کاری به قبله نداریم. الان شونصد و هفتادو چند هزار سایت و شبکه ی ماهواره ای دشمن داره بر ضد ما تبلیغ میکنه. پاک تر از این دولت در تاریخ نداریم. فقط ما بودیم در طول این سالها که روی قضیه ی قبله های جایگزین کار کردیم. تصاویرش هم در سفر اخیر به آمریکا موجوده.
ادبیات آقای خاتمی: از همان دوران اصلاحات ما سعیمان بر این بود که مساله ی قبله رو به چالش بگذاریم و در یک فرایند دموکراسی حقیقی هر کسی بتونه تصمیم بگیره که قبله اش کدوم سمت باشه.
ادبیات آقای هاشمی: مساله ی قبله یک مساله ی بسیار مهمی است که ما سعی کردیم اون رو حل کنیم و به حول و قوه الهی توانستیم تا حدود زیادی از مشکلات جلوگیری کنیم. کاری که ما کردیم یک حرکت عظیم مردمی بود که با درایت و تیزهوشی مسئولین توانستیم به خوبی هدایتش کنیم و البته من هم خیلی سعی کردم که در این میان کسی آسیبی نبینه و هشدار دادم که هیچگونه بدرفتاری در این زمینه انجام نشه. الحمدلله مردم خیلی با ما همراه بودند و زحماتی که ما متقبل شدیم رو قدردان هستند.
ادبیات آقای موسوی: هرچند نماز خوندن به طرف چیز... اون قبله قبلیه، دیگه منسوخ شده اما اگر مردم بخواهند چرا که نه؟!
ادبیات آقای کروبی: بنده هی به حضرت امام گفتم مواظب باشید. یه عده دارن برنامه ریزی میکنن که قبله رو عوض کنن. نیم ساعت من سرم را گذاشتم خوابیدم، بلند شدم دیدم قبله را جابجا کردند! گفتم نن جون، قبله بالاخره کدوم وری شد؟ گفت همینطور مستقیم برو بهش میرسی!
ادبیات آقای رضایی: تمام این مشکلات ناشی از بی برنامگی و برنامه های غلطی است که دولت داشته. باید دولت با مشورت با کارشناسان بزرگی مثل من و دانشمندان و فرهیختگانی باز مثل خودم و کسانی که مانند من مدیریت جبهه ها رو به بهترین نحو انجام دادن، مشکلات رو حل کند. یک سری خاطرات و اطلاعات سری هم دارم که نمیدونم منتشر بکنم یا نکنم.
ادبیات آقای بهمنی: این تغیرات هیچ اثری روی دلار نداشته و بزودی قیمت دلار به جهت دوسویه شدن نماز! کاهش خواهد یافت. (همین موقع زیر نویس خبر: دلار 20341 ریال افزایش یافت! - من که مرده ی اون یک ریالشم!)
ادبیات رییس یارانه: یارانه ی خانوارهایی که رو به بیت المقدس نماز می خوانند قطع می شود.
ادبیات بسیجی: هرچی آقا بگن، اگه آقا دستور داد ما هم رو به بیت المقدس میخونیم.
ادبیات سپاه قدس: ما وقتی قدس رو آزاد کردیم از اونجا رو به کعبه نماز می خونیم.
ادبیات ارتش: نیروهای ولایی ارتش بزودی مانور حامیان ولایت 110 رو برگزار میکنن و در صورت فرمان ولایت فقیه ما در هر نقطه ای از دنیا حضور پیدا خواهیم کرد. قدس هم با تقسیم بندی ای که با برادران سپاه شده در حوزه ی اونها قرار داره و ما همکاری بسیار خوبی با برادران سپاه داریم.
ادبیات نیروی انتظامی: تعداد بسیار معدودی از هموطنان با هنجار شکنی و قانون شکنی سعی کردند قبله رو تغییر بدن که با هوشیاری نیروی انتظامی قضیه در نطفه خفه شد.
ادبیات آقای فردوسی پور: شما باید توپو بندازین تو زمین حریف. حالا ببینیم نظر کارشناس برنامه چیه.
ادبیات بچه هیئت: به نظر من حالا که یه سری قبله شون رو عوض کردن ما هم رو به کربلا نماز بخونیم.
ادبیات سیاه نمای اینترنتی: آقا نماز چیه. همه مشکلات مملکت حل شده که دارین از قبله حرف می زنین؟ دلار شده 7500! خودم الان فروختم! به جان خودم! برادرامو به جرم سیاسی گرفتن و ازشون 17 ساله خبر نداریم! نون نداریم بخوریم کارگریم! از 3 صبح تا 11 شب تو کارخونه کارمیکنم! زن و بچم رو صابخونه انداخته تو خیابون. برق قطع شده و الان زیر نور شمع دارم مینویسم!... ننه! کی میری برای تک پسرت خواستگاری؟! مردیم از بی زنی! (این قسمت رو بعد از تمام کردن دروغ نویسی هایش خطاب به مادرش گفت)
ادبیات ضد فراماسون: خوب کردند. اصلا باید عربستان تحریم شود. بزرگترین نماد ابلیسک دنیا رو درست بغل کعبه زدن که قدرتشون بیشتر بشه. نمادهای شیطان رو هم حذف کردن و تبدیلش کردن به دیوار. همون بیت المقدس مقدس تره تا مکه که همش شده نمادهای شیطان.
ادبیات دلخوش: بابا اصلا بیاین همه برعکس کعبه بخونیم. میره دور کره زمین میچرخه و از اونطرف میخوره به کعبه!
ادبیات یه راننده تاکسی: من که کثیر السفر محسوب میشم و اصلا نمی خونم!
ادبیات یه عرفان نوظهور: بابا اینا مهم نیست، دلت با خدا باشه، قبله ی دل باید محبوبت باشه، نمازت باید دلی باشه (یعنی قلوه ای نشه!) ذکر دورنی داشته باش ظاهر که مهم نیست. هر طرفی نماز بخونید همونجا خانه ی الهی است. شما خانم بیا اینجا بغل من!
ادبیات سازمان حج: با تغییر قبله و دشمنی های مداوم عربستان، ما هم برنامه ی حج را درنظر داریم در قدس برگزار کنیم. هرچند سال قبل گفتیم مراسم برائت از مشرکین رو حتما برگزار می کنیم ولی چون دیدیم نفربر آوردن تا مردم رو بکشن لغوش کردیم، امسال این مراسم را در قدس و با شکوه هرچه تمام تر برگزار خواهیم کرد. تا الان هم که هنوز حجاج اعزام نشده اند حدود 20 نفر زائر فوت کرده اند!
ادبیات هواپیمایی ایران: در تلاشیم تا تعداد بیشتری هواپیمای جدید خریداری کنیم چون هر هواپیمایی به قدس فرستادیم هنوز برنگشتن!
ادبیات حفاظت فرودگاه: از مسافرت کسانی که رو به بیت المقدس نماز بخوانند جلوگیری خواهد شد. ضمنا خروج ارز بیش از 127 دلار و 23 سنت ممنوع است. تیشرت بی آستین هم همون حکم بیت المقدس رو داره و از سفرش جلوگیری میشه.
ادبیات بهشت زهرا: تا اطلاع ثانوی و تا مشخص شدن جهت قبله برای دفن اموات از پذیرفتن اموات معذوریم.
ادبیات شهرداری: طی یک پروژه ی عظیم شهری، جهت تمام توالت های عمومی پارکها و معابر، بر اساس موازین شرعی تغییر یافت.
ادبیات آقای الف ب پ ت ث ج چ!: ما کاری نکردیم. اینها همش اتهاماتی است که به جهت بازدهی بالای اقتصادی ما به ما وارد شد. به ما حسودی می کنند. ما نه رشوه دادیم نه گرفتیم. کار غیر قانونی نکردیم. 3000 میلیارد تونستیم بازدهی اقتصادی داشته باشیم برای خودمون. ارتباطی هم به عوض شدن قبله نداره.
ادبیات قرضاوی: دیدین گفتیم این شیعیان کافرن! علنا رو به قدس نماز می خونن. ما که قبله مون اسرائیله هم رو به قدس نماز نمی خونیم!

در نهایت برای اینکه بفهمیم چرا لبنانی ها رو به قدس نماز می خوانند قسمت زیر را می خوانیم. باز هم به ادبیات دقت کنید:
ادبیات حزب الله: ما گذاشتیم یک هفته هرکس هرچه می خواهد بگوید. هیاهو به راه انداختند و گفتند اینها از دین خارج شدند، اینها از ایران پول و اسلحه می گیرند، اینها اصلا مسلمان نیستند، اینها می خواهند اعراب را شیعه کنند و.... اما واقعیت میدانی این است که لبنان بر اساس موقعیت جغرافی آن، جایی قرار گرفته که خط قبله یعنی مسیری که از لبنان به مکه می رسد خطی است که بیت المقدس هم تقریبا روی آن خط قرار گرفته. بنابر این لزوما هرمسلمانی در لبنان برای نماز خواندن وقتی رو به قبله بایستد رو به بیت المقدس هم ایستاده. بیت المقدس شهر مقدسی است که قبله ی اول مسلمانان بوده و پیامبران زیادی در آنجا نماز خوانده اند. ما احترام و محبت زیادی به آن داریم. انشالله به حول و قوه الهی از اشغال صهیونیست ها خارج شود و همگی بتوانیم در آن مکان های مقدس نماز بگذاریم.